ZAPROSZENIE
do udziału w projekcie badawczym:
„Dlaczego chcieliśmy zmieniać świat?
Historie twórców szkół z lat 1989–1995″
Stowarzyszenie Dobra Edukacja we współpracy z Fundacją PZU serdecznie zaprasza Dyrektorów oraz Zespoły Szkolne do wzięcia udziału w niezwykłym przedsięwzięciu badawczym, które pomoże zachować i upowszechnić bezcenną historię pierwszych szkół niepublicznych powstających w Polsce.
Wprowadzenie
Celem programu jest zebranie wspomnień i doświadczeń twórców pierwszych szkół niepublicznych w Polsce, założonych w latach 1989-1995, którzy odegrali znaczącą rolę w transformacji polskiego systemu oświaty oraz we wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych do polskich szkół po 1989 roku. Chcemy, aby te historie były inspiracją dla kolejnych generacji.
Zapraszamy szkoły powstałe w latach 1989-1995 do realizacji projektu, który udokumentuje i upamiętni ich historię.
Do programu mogą przystąpić szkoły, które będą działać według określonego scenariusza i efekty swojego projektu nie tylko upowszechnią w swoim środowisku, ale także przekażą Organizatorowi programu.
Kolejnym etapem programu będzie dokonanie analizy i opracowania materiału zebranego dzięki projektom szkolnym i przekazanie zrobionego na tej podstawie opracowania społecznościom szkolnym, które wcześniej udostępniły Organizatorowi efekty swojej pracy projektowej.
Zapraszamy do stworzenia zespołów projektowych złożonych z młodych nauczycieli i uczniów, które przeprowadzą badania w ramach projektu zbierającego historię pierwszych szkół i poszukującego pewnych wspólnych punktów tych historii.
Szkolne zespoły projektowe przeprowadzą rozmowy z założycielami szkoły lub osobami pamiętającymi jej początki, działając według opracowanego scenariusza. Udział w projekcie to okazja do wzmocnienia pozycji i rozwoju szkoły. Przyniesie on wiele korzyści, takich jak:
Wzmocnienie tożsamości i kultury szkoły. Zbieranie wspomnień ugruntuje świadomość jej historii, wzbogaci pamięć instytucjonalną i umocni szkołę jako ważny element lokalnej i regionalnej społeczności.
Większa widoczność i prestiż. Projekt zwiększy rozpoznawalność szkoły w środowisku lokalnym i krajowym, także w mediach.
Rola mentorki. Szkoła stanie się wzorem dla innych placówek, dzieląc się doświadczeniami oraz inspirując do działania.
Efektem projektu szkolnego powinno być przekazanie Organizatorowi nagrania i transkrypcji rozmowy z twórcą lub twórcami szkoły oraz dokonanie na podstawie zebranych informacji i dokumentów autorskiego opracowania charakteryzującego główne wyzwania, z jakimi mierzyli się twórcy szkoły w pierwszych latach jej historii.
W 2024 roku przypada 35-lecie pierwszych polskich szkół niepublicznych założonych w 1989 roku. Na początku lat 90. powstało wiele takich placówek, nie wszystkie jednak przetrwały. Te, które istnieją do dziś, zapraszamy do udziału w projekcie mającym na celu pogłębienie wiedzy o ich historii, stanowiącej niezwykłą wartość dla przyszłości polskiej edukacji.
Co zyskujecie, dołączając do projektu?
Bogatsze spojrzenie na własną tradycję – udokumentujecie początki oraz ewolucję szkoły, porozmawiacie z jej założycielami lub pierwszym dyrektorem, odkryjecie, co wpłynęło na jej wyjątkowy charakter.
Profesjonalne wsparcie merytoryczne – otrzymacie opracowany scenariusz działań i materiały pomocnicze, a w razie potrzeby również konsultacje ze specjalistami Instytutu Dobrej Edukacji.
Promocję i możliwość dzielenia się osiągnięciami – opublikujemy zebrane przez Was materiały i nagrania na stronie projektu oraz w drukowanym opracowaniu badawczym. Dzięki temu Wasze doświadczenia mogą stać się inspiracją dla innych szkół i edukatorów.
Wynagrodzenie dla szkolnego koordynatora – osoba odpowiedzialna za realizację zadań w szkole otrzyma honorarium po pomyślnym ukończeniu działań.
Udział w konferencji podsumowującej – w styczniu 2026 r. spotkamy się na ogólnopolskiej konferencji, aby podzielić się wnioskami z badań i wspólnie celebrować efekty projektu.
Dalsze losy zebranych materiałów
Efekty szkolnych projektów zostaną poddane wnikliwej analizie.
Najciekawsze podsumowania zostaną wyróżnione i nagrodzone.
Nagrania przeprowadzonych wywiadów oraz szkolne podsumowania zostaną opublikowane na stronie internetowej Projektu.
Powstanie publikacja papierowa zawierająca efekty analizy zebranych i opracowanych materiałów, adresowana do przyszłych pokoleń nauczycieli, uczniów, badaczy i wszystkich osób zainteresowanych edukacją w Polsce. Chcemy, aby te historie były inspiracją dla kolejnych generacji.
Szkoły uczestniczące w programie zostaną w tej publikacji wymienione i scharakteryzowane oraz otrzymają możliwość nabycia na preferencyjnych zasadach pewnej liczby egzemplarzy publikacji dla członków swojej społeczności.
Kogo szukamy?
Do udziału w projekcie zapraszamy szkoły, które rozpoczęły swoją działalność w latach 1989–1995. Jeśli:
macie w swoich archiwach dokumenty, fotografie, statuty z tamtego okresu,
chcielibyście przeprowadzić wywiady z założycielami szkoły lub osobami pamiętającymi jej pierwsze lata,
cenicie sobie innowacyjne podejście do edukacji i chcecie dzielić się swoimi doświadczeniami,
to serdecznie zapraszamy do współpracy!
Jak się zgłosić?
Pobierzcie FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY ze strony projektu.
Wypełnijcie go i podpiszcie (dyrektor szkoły).
Skan dokumentu prześlijcie do 30 kwietnia 2025 r. na podany w formularzu adres e-mail.
W formularzu wystarczy wskazać Szkolnego Koordynatora, który w imieniu szkoły będzie czuwał nad realizacją zadań projektowych.
Co się będzie działo dalej?
Po zakwalifikowaniu szkoły do projektu otrzymacie wszelkie niezbędne materiały i wskazówki potrzebne do przeprowadzenia badań.
Na bieżąco możecie korzystać z konsultacji i wsparcia merytorycznego naszych ekspertów.
Efekty swoich prac przekażecie nam do 15 lipca 2025 r. – obejmują one m.in. nagrania, transkrypcje wywiadów i opracowane materiały archiwalne.
My przeanalizujemy zebrane materiały i do 31 sierpnia potwierdzimy ich przyjęcie lub poprosimy o ewentualne poprawki, na które będzie czas do 30 września.
Honoraria dla szkolnych koordynatorów wypłacimy do 30 października 2025 r.
Gotowi na przygodę z historią?
Jeżeli chcecie wnieść swój wkład w zachowanie dziedzictwa polskiej edukacji, nie zwlekajcie i dołączcie do naszej wspólnej inicjatywy!
W listopadzie 2025 r. zaczniemy wysyłać zaproszenia na styczniową konferencję podsumowującą – liczymy, że także Wasza szkoła zaprezentuje tam swoje dokonania i refleksje.
Zapraszamy do kontaktu i przesyłania zgłoszeń. Razem ocalmy od zapomnienia najcenniejsze doświadczenia pierwszych lat szkół niepublicznych w wolnej Polsce!