Regulamin

REGULAMIN PROJEKTU

realizowanego przez Stowarzyszenie Dobra Edukacja dzięki wsparciu Fundacji PZU 

 

Dlaczego chcieliśmy zmieniać świat? 

Historie twórców szkół z lat 1989–1995

 

OBJAŚNIENIE UŻYWANYCH TERMINÓW

Organizator – Stowarzyszenie Dobra Edukacja (KRS 0000432527, NIP 5272683613, REGON 146302430)

Projekt – projekt badawczy pt. “Dlaczego chcieliśmy zmieniać świat? Historie twórców szkół z lat 1989–1995”, realizowany przez Organizatora dzięki współfinansowaniu Fundacji PZU

Instytut – stanowiący biuro Projektu, prowadzony przez Organizatora, Instytut Dobrej Edukacji w Gdańsku (al. Grunwaldzka 186, 80-266 Gdańsk, biuro@dobraedukacja.edu.pl, tel. 661 96 66 96, NIP: 5842807585, RSPO: 125490, REGON 222169862)

Eksperci Projektu – współpracownicy Instytutu, jednocześnie zatrudnieni w szkołach wspieranych przez Instytut na podstawie umowy o stałej współpracy lub na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, związanym umową o współpracy z kilkoma spośród tych szkół

Koordynator Projektu – wskazany przez Organizatora Ekspert Projektu, odpowiedzialny za sprawne realizowanie przewidzianego niniejszym Regulaminem harmonogramu projektu oraz wysoki poziom merytoryczny prowadzonych prac badawczych

Szkoła – w Projekcie ograniczamy się do szkół wszelkich typów, działających na podstawie przepisów prawa oświatowego, w których uczniowie realizują obowiązek szkolny lub obowiązek nauki (nie są brane pod uwagę przedszkola, szkoły dla dorosłych, placówki pozaszkolne)

Poradnik – ustalony przez Organizatora “Poradnik działań w Projekcie” opisujący wszelkie działania, które powinny być zrealizowane w ramach Projektu przez szkolne zespoły projektowe 

Scenariusz – ustalony przez Organizatora, przygotowany przez Ekspertów Projektu, scenariusz wywiadu, który powinien być przeprowadzony w Szkołach w ramach Projektu

Formularz – ustalony przez Organizatora wzór “Zgłoszenia Szkoły do udziału w Projekcie”

Szkolny Koordynator – osoba wskazana przez dyrektora Szkoły w Formularzu, odpowiedzialna za sprawne zrealizowanie w Szkole działań opisanych w Poradniku i zgodnie z przekazanym mu Scenariuszem oraz niniejszym Regulaminem

 

§1 Postanowienia ogólne

  1. Niniejszy Regulamin określa zasady przystąpienia Szkół do Projektu i ich w nim uczestnictwa.

  2. Celem Projektu jest zebranie, udokumentowanie i zachowanie historii pierwszych szkół niepublicznych w Polsce, zakładanych w latach 1989–1995, oraz opracowanie materiałów służących pogłębieniu wiedzy i inspirowaniu współczesnych środowisk edukacyjnych.

  3. Projekt realizowany jest w okresie marzec 2025 – styczeń 2026 przez Organizatora we współpracy z Fundacją PZU i Ekspertami Projektu.

 


 

§2 Warunki uczestnictwa

  1. Warunki zakwalifikowania do Projektu

    1. Do Projektu mogą przystąpić Szkoły założone w latach 1989–1995, które dysponują materiałami lub wiedzą źródłową na temat początkowego etapu swojej działalności i chcą się włączyć w pogłębione badanie historii oraz w jej dokumentowanie.

    2. Szkoła przystępująca do Projektu może kontynuować działalność pod innym adresem lub inną nazwą niż na początku swojej działalności, lub być po zmianie organu prowadzącego, ale w oczywisty dla swojego środowiska sposób kontynuować działalność Szkoły zarejestrowanej w latach 1989–1995.

    3. Szkoła przystępująca do Projektu powinna prowadzić działalność i mieć uczniów w roku szkolnym 2024/25 oraz prowadzić nabór uczniów na rok szkolny 2025/26.

  2. Forma i termin zgłoszenia

    1. Zgłoszenia przyjmowane są do 30 kwietnia 2025 r. na ustalonym przez Organizatora Formularzu.

    2. Wypełniony i podpisany Formularz należy przesłać w formie skanu na adres e-mail Instytutu.

  3. Warunki przyznania wynagrodzenia Szkolnym Koordynatorom

    1. W ciągu tygodnia od nadesłania zgłoszenia, jeśli Szkoła spełnia warunki wymienione w punkcie 1., dyrektor Szkoły i Szkolny Koordynator otrzymają informację zwrotną o zakwalifikowaniu do Projektu.

    2. Szkolni Koordynatorzy z pierwszych 20 zakwalifikowanych Szkół otrzymają propozycję zawarcia umowy umożliwiającej otrzymanie od Organizatora wynagrodzenia w wysokości 2000 zł.

    3. Brak odpowiedzi i bezzwłocznego podpisania umowy przez Szkolnego Koordynatora może spowodować przyznanie wynagrodzenia Szkolnemu Koordynatorowi z następnej spełniającej warunki Projektu Szkoły.

    4. Organizator dysponuje środkami na wynagrodzenie Szkolnych Koordynatorów z 20 zakwalifikowanych Szkół.

    5. Szkolni Koordynatorzy otrzymają wynagrodzenie pod warunkiem wywiązania  się z wszystkich działań przewidzianych Poradnikiem i Scenariuszem.

    6. W wypadku odstąpienia od zrealizowania w Szkole wszystkich działań przewidzianych Poradnikiem już po podpisaniu umowy przez Szkolnego Koordynatora, z tytułu tej umowy nie będzie przysługiwało mu wynagrodzenie i może ono zostać przekazane na rzecz kolejnej Szkoły, w której zostaną wykonane wszystkie działania. 

    7. Gdy nastąpi podpisanie umów i rozpoczęcie prac przez 20 Szkolnych Koordynatorów, na stronie internetowej Projektu zostanie podana do publicznej wiadomości lista Szkół biorących udział w Projekcie.  

    8. Organizator może zdecydować o przedłużeniu terminu przyjmowania zgłoszeń oraz – w wypadku pozyskania dodatkowych środków na kontynuowanie Projektu – o zakwalifikowaniu większej niż planowana liczby szkół; informacja o ewentualnym przedłużeniu rekrutacji zostanie podana na stronie internetowej Projektu.

 


 

§3 Zasady realizacji projektu w Szkole

  1. Zadania Szkoły

    1. Powołanie szkolnego zespołu projektowego, w skład którego wejdą nauczyciele, uczniowie lub inne osoby zainteresowane badaniem historii placówki.

    2. Nawiązanie kontaktu z założycielami szkoły i/lub pierwszym dyrektorem oraz innymi osobami pamiętającymi jej początki.

    3. Przeprowadzenie wywiadów zgodnie ze wskazówkami z Poradnika i zgodnie ze Scenariuszem oraz z zachowaniem zasad etyki badań (uzyskanie zgód na nagranie itp.).

    4. Gromadzenie materiałów archiwalnych związanych z historią szkoły (dokumenty, zdjęcia, statuty itp.), wstępna digitalizacja i opisanie zbiorów.

    5. Opracowanie podsumowania przedstawiającego główne wyzwania, z jakimi mierzyła się szkoła w pierwszych latach jej istnienia.

    6. Przekazanie Organizatorowi do 15 lipca 2025 r. nagrań (audio/wideo), transkrypcji wywiadów oraz opracowań, przygotowanych zgodnie ze wskazówkami z Poradnika.

  2. Wsparcie ze strony Organizatora

    1. Organizator zapewnia szkołom bezpłatny dostęp do Scenariusza i Poradnika oraz możliwość konsultacji (telefonicznych i online) z Koordynatorem Projektu na każdym etapie Projektu – umówienie terminu konsultacji powinno nastąpić najpóźniej w ciągu tygodnia od telefonicznego lub mailowego zgłoszenia takiej potrzeby do Instytutu.

    2. Organizator przeanalizuje materiały przesłane przez Szkołę i do 31 sierpnia 2025 r. przekaże informację o przyjęciu efektów prac lub ewentualne uwagi (prośby o uzupełnienie, poprawki).

    3. Szkoła w razie zgłoszonych zastrzeżeń powinna wprowadzić ewentualne uzupełnienia, poprawki i przekazać je Organizatorowi do 30 września 2025 r.

    4. Wynagrodzenie zostanie przekazane Szkolnemu Koordynatorowi po zaakceptowaniu przez Organizatora efektów prac Szkoły (bez zastrzeżeń lub po wniesieniu niezbędnych poprawek) do 30 października 2025 r.

 


 

§4 Zasady udziału we wspólnym podsumowaniu działań

  1. Zadania Organizatora

    1. Organizator podda analizie efekty szkolnych działań a nagrania przeprowadzonych wywiadów i szkolne podsumowania zostaną zamieszczone na stronie internetowej Projektu.

    2. Eksperci Projektu przygotują opracowanie zawierające efekty analizy zebranych i opracowanych materiałów, w którym zostaną wymienione i scharakteryzowane Szkoły uczestniczące w Projekcie. 

    3. Instytut zorganizuje w Gdańsku w styczniu 2026 r. ogólnopolską konferencję adresowaną do kadr kierowniczych oświaty (około 100 uczestników) podczas której zostaną zaprezentowane efekty Projektu. 

 

  1. Zasady udziału w konferencji podsumowującej Projekt

    1. Instytut ogłosi w listopadzie 2025 r. na stronie Projektu otwarte zapisy do udziału w jednodniowej konferencji podsumowującej Projekt.

    2. Szkoły uczestniczące w Projekcie mają pierwszeństwo zapisu na konferencję dwóch osób – przedstawicieli Szkoły, pod warunkiem potwierdzenia ich udziału do 10 grudnia 2025 r.

    3. Przedstawiciele Szkoły przedstawią na konferencji swoje szkolne podsumowanie, zaś Koordynator Projektu końcowe opracowanie.

    4. Udział i wyżywienie podczas konferencji są bezpłatne, natomiast przedstawiciele Szkół przybywają na własny koszt.

  2. Upowszechnienie efektów Projektu

    1. O efektach Projektu i konferencji podsumowującej Projekt Organizator będzie informować na stronie internetowej Projektu oraz w swoich mediach społecznościowych. 

    2. Na stronie Projektu zostanie zamieszczona transmisja z konferencji podsumowującej oraz końcowe opracowanie.

    3. Szkoły biorące udział w Projekcie będą informować w swoich środowiskach, na swoich stronach i w mediach społecznościowych o swoim udziale i efektach Projektu.

 


 

§5 Prawa autorskie i wykorzystanie wizerunku

  1. Materiały wytworzone w trakcie projektu (nagrania, transkrypcje, zdjęcia, opracowania) stanowią cenne źródło dokumentacji historycznej. Szkoła i osoby uczestniczące w projekcie (rozmówcy) udzielają Organizatorowi zgody na wykorzystanie ich w zakresie określonym przez umowę zawieraną z każdym szkolnym koordynatorem, w szczególności w publikacjach drukowanych i elektronicznych, na stronie projektu oraz podczas konferencji podsumowującej.

  2. Wszystkie nagrania będą wykorzystywane wyłącznie w celach edukacyjno-naukowych, z poszanowaniem praw autorskich i dóbr osobistych osób udzielających wywiadu.

  3. Szkoła ma obowiązek dołączyć do przekazywanych materiałów podpisane zgody wszystkich rozmówców (wzory są udostępnione przez Organizatora w Poradniku).

 


 

§6 Postanowienia końcowe

  1. Kontakt z Organizatorem

    1. Za pierwszy kontakt i sprawy organizacyjne dotyczące Projektu odpowiada Instytut i na jego dane adresowe należy kierować zgłoszenia i wszelkie podstawowe pytania. 

    2. Za przygotowywanie umów ze Szkolnymi Koordynatorami odpowiada administracja Instytutu, korespondencję na ten temat prowadzi Aleksandra Iwan: aleksandra.iwan@dobraedukacja.edu.pl.

    3. Konsultacje merytoryczne i odpowiedzi na pytania dotyczące metodologii prac prowadzi dr Marcin Rozmarynowski, Koordynator Projektu: marcin.rozmarynowski@adegdansk.pl.

  2. Zmiany w Regulaminie

    1. Organizator zastrzega sobie prawo wprowadzania zmian lub uzupełnień w niniejszym Regulaminie w uzasadnionych przypadkach, przy czym nie mogą one naruszać praw Szkoły już zakwalifikowanej do projektu. 

    2. O zmianach Regulaminu uczestnicy zostaną poinformowani za pośrednictwem poczty elektronicznej i na stronie Projektu.

  3. Wejście w życie

    1. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem jego ogłoszenia na stronie internetowej Projektu.

    2. Przystąpienie do Projektu jest równoznaczne z akceptacją niniejszego Regulaminu.

 


 

Zachęcamy do aktywnego udziału w projekcie – jego celem jest nie tylko zachowanie cennej historii polskich szkół niepublicznych, ale także zainspirowanie przyszłych działań edukacyjnych. W razie pytań prosimy o kontakt z Instytutem.

Regulamin Projektu – Do pobrania w PDF

Theme: Overlay by Kaira
Przejdź do treści